ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 34 02 sekretariat@ciechpress.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 16.00

Makowskie przedszkola wchodzą w XXI. wiek

fot. Alina Melnicka

W Miejskim Zespole Przedszkoli Samorządowych dobiega końca realizacja projektu dostosowania placówek wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami. Projekt jest dofinansowany ze środków UE. Wnioskodawcą jest Miasto Maków Mazowiecki. Zadania będą realizowane w Przedszkolach Nr 1 i Nr 4.

O celu i korzyściach wynikających z projektu oraz jego przebiegu rozmawiamy dr Małgorzatą Gos, inspektorem ds. Oświaty i Zdrowia UM.

- Wdrażanie projektu rozpoczęło się w ubiegłym roku. W czerwcu tego roku kończymy jego realizację. Głównym celem jest dostosowanie przedszkoli do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami oraz realizacja nowej, dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej wyrównanie deficytów wynikających z niepełnosprawności. Wartość projektu ogółem wynosi blisko 442.380,00 złotych, natomiast wnioskowane przez UM dofinansowanie ze środków UE to 335.680,00 złotych.

* W Makowie są trzy przedszkola, dlaczego do projektu zostały włączone tylko dwa?

- Dlatego, że regulamin projektu był skonstruowany wyłącznie pod dzieci z niepełnosprawnościami. Określał on, że w przedszkolu musi być przynajmniej jedno dziecko z potwierdzoną orzeczeniem niepełnosprawnością lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego czy opinią z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej. Przedszkole Nr 2 takich dzieci nie wykazało, w związku z czym placówka nie została objęta projektem. Przedszkola Nr 1 i Nr 4, spełniają te warunki i choć mieszczą się w dwóch oddzielnych budynkach, to administracyjnie tworzą jedną całość. Mają wspólny plac zabaw, który też jest w projekcie uwzględniony w zakresie wyposażenia.

* Jakie konkretne korzyści przyniosła realizacja projektu?

- Dzięki projektowi dzieci mają dużo zajęć dodatkowych i co ważne obejmują one wszystkich przedszkolaków, nie tylko tych z niepełnosprawnościami, Chodzi o to, żeby dzieci zintegrować i dać im równe szanse. Zajęcia są prowadzone w małych grupach i indywidualnie. Odbywają się po godzinie 13.00 czyli po upływie wymaganej pięciogodzinnej podstawy programowej. W grupach mamy: trening umiejętności społecznych, gimnastykę korekcyjną z elementami integracji sensorycznej, wspieranie dziecka Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu. To są zajęcia, które uwzględniają potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami ale jednocześnie włączają je do pracy ze wszystkimi dziećmi w przedszkolu.

Jeśli chodzi o zajęcia indywidualne, prowadzimy np. terapię ręki również integrację sensoryczną indywidualną czy też zajęcia z tyflopedagogiem (specjalistą dla dzieci z niedowidzeniem), bo też i takie było zapotrzebowanie przedszkola.

* Takie zajęcia wymagają specjalistycznej kadry. Jak sobie z tym poradziliście?

- Mieliśmy trochę trudności, ale nasi przedszkolni nauczyciele podjęli wyzwanie i w ramach rozwijania swoich kompetencji dokształcili się, głównie na kursach specjalistycznych. Zdobyli stosowne uprawnienia do prowadzenia zajęć np. z Metody Ruchu Rozwijającego czy też Metody Dobrego Startu i w ten sposób problem został rozwiązany. Pracujemy więc w oparciu o własną kadrę, a jedynym specjalistą, którego musieliśmy zatrudnić jest nauczyciel do zajęć z integracji sensorycznej. W tym przypadku żaden nauczyciel nie mógł w tak krótkim czasie się dokształcić, bo do tego przedmiotu potrzebne są studia kierunkowe. Szkolenia doskonalące dla nauczycieli, były też prowadzone w ramach projektu. Dotyczyły najnowszych trendów, metod i technik pracy, pozwalających na prowadzenie zajęć z dziećmi z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w sposób maksymalnie wyrównujący szanse edukacyjne w zakresie stwierdzonych deficytów.

* Do przeprowadzenia tak specjalistycznych zajęć nauczycielom potrzebne są pomoce dydaktyczne, a i sama placówka musi być odpowiednio dostosowana.

- Tak. I to jest ta druga, materialna korzyść z projektu, ale nie mniej ważna dla efektywnego poprowadzenia zajęć. W budynku Przedszkola Nr 1 wykonano przebudowę schodów wejściowych i podjazd dla niepełnosprawnych. Została stworzona w pełni wyposażona sala SI (integracji sensorycznej), z kabiną SI wyposażoną w akcesoria do ćwiczeń, basen z piłeczkami, ściankę wspinaczkową, czy kryjówkę sensoryczną. Nowością jest tu tzw. magiczny dywan, który po wyświetleniu obrazu na podłodze umożliwia wykonywanie ćwiczeń terapeutycznych i rozwijających. Jest on niewątpliwie atrakcją dla wszystkich dzieci, które w nowy, interaktywny sposób uczą się niezbędnych w życiu kompetencji. Do obydwu przedszkoli zakupiono również sprzęt TIK (Technologia Informacyjno Komunikacyjna) - monitory interaktywne, laptopy, drukarki oraz roboty edukacyjne do nauki programowania i tablety. Przedszkola zostały wyposażone w oprogramowanie do pracy z dziećmi, w szczególności tymi ze specjalnymi potrzebami, np.w programy do logopedii czy rewalidacyjne. Znalazły się tu także uwielbiane przez dzieci gry i zabawy interaktywne dostosowane do ich wieku i rozwoju psychofizycznego.

Jak już wspomniałam wcześniej projektem objęty jest również plac zabaw, na którym zamontowano stałe, nowoczesne urządzenia dostosowane do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Będą też urządzenia i zabawki przenośne, np: rowerki biegowe, balansujące mostki do ćwiczenia równowagi, plastikowe tunele oraz zabawki, które można będzie zabarać do budynku i wykorzystać również podczas zajęć w salach, takie jak gry wielkoformatowe, akcesoria sportowe i szereg innych.

Doposażenie przedszkola w nowoczesne sprzęty sprawiło, że placówka staje się przedszkolem XXI wieku, a zajęcia z dziećmi są bardziej atrakcyjne, zarówno dla najmłodszych mieszkańców naszego miasta, jak też ich wychowawców i nauczycieli.

 

Komentarze obsługiwane przez CComment