Mazowieccy liderzy cyfryzacji
Współczesny świat stawia przed nami wiele wyzwań, a jednym z nich jest rozwój technologiczny, szczególnie intensywny w zakresie cyfryzacji. Nowoczesne technologie są już obecne w niemal każdej dziedzinie naszego życia, a od szybkości ich wdrażania coraz częściej zależy właściwa realizacja zadań, jakie leżą w kompetencjach urzędów, instytucji i innych organizacji, w tym także kulturalnych i oświatowych.
Naprzeciw tym wyzwaniom staje samorząd województwa mazowieckiego, który co roku nagradza wyróżniające się pod tym względem placówki w konkursie „Mazowiecki Lider Cyfryzacji”. Celem konkursu jest wyłonienie szkół lub instytucji kultury, których dorobek i aktywność w zakresie wprowadzania i zastosowania nowoczesnych technologii cyfrowych wyróżnia się spośród pozostałych na terenie województwa mazowieckiego. Konkurs promuje wdrażanie nowoczesnych rozwiązań i narzędzi, które wspomagają działalność tych placówek.
„Krasiniak” liderem w regionie
Pod tym względem w naszym rejonie zdecydowanie wyróżnia się popularny „Krasiniak”, czyli I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie, który w tegorocznej edycji konkursu zajął drugie miejsce w kategorii „Cyfrowa Szkoła” za projekt „Cyfrowy Krasiniak – nowoczesna edukacja w środowisku tradycji” i otrzymał nagrodę finansową w wysokości 25 tys. zł.
– Liceum jest nowoczesną szkołą osadzoną w środowisku tradycji – w taki sposób myślimy jako społeczność o projekcie „Mazowiecki Lider Cyfryzacji” – mówi dyrektor szkoły Marzanna Zmysłowska. – To nasza kolejna wygrana w tym konkursie, kilka lat temu zajęliśmy pierwsze miejsce i wygraliśmy 10 tys. zł.
Jak informuje szkoła, projekt jest skierowany do uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły, absolwentów, uczniów szkół podstawowych oraz lokalnych instytucji i stowarzyszeń publicznych współpracujących ze szkołą.
Dyrektor Marzanna Zmysłowska podkreśla, że znaczenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji i wychowaniu w I LO w Ciechanowie jest niezwykle istotne.
– Nauczyciele różnych specjalności, od fizyków po pedagogów, korzystają z nowoczesnych narzędzi cyfrowych, co przyczynia się do poprawy jakości nauczania i rozwoju umiejętności uczniów. Dzieci i młodzież rozwijają swoje kompetencje, korzystając z takich technologii jak: silniki do tworzenia gier, programy do produkcji muzyki czy platformy takie jak Unity, Unreal Engine 5, Corinth, EDU SA, Google Workspace, Cahoot, Autodesk, Zbrush i Canva. Działania te obejmują zarówno zajęcia lekcyjne, jak i pozalekcyjne, co sprzyja ciągłemu rozwijaniu kompetencji zarówno uczniów i absolwentów, jak i kadry nauczycielskiej. Różnorodność działań na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych sprzyja podnoszeniu kwalifikacji zawodowych nauczycieli, wiedzy i umiejętności uczniów. Inwestycja w specjalistyczny sprzęt, warsztaty i programy edukacyjne są dowodem na dynamiczny rozwój kompetencji cyfrowych, które są niezbędne w nowoczesnym środowisku edukacyjnym i zawodowym. Wzbogacenie narzędzi budowania więzi lokalnych służy tworzeniu pozytywnego wzorca edukacji opartej na wartościach – podkreśla dyrektor placówki.
[Dalsza część tekstu pod zdjęciem]
Cyfrowy „Krasiniak”
Projekt obejmuje wiele różnorodnych aspektów nauczania. W szkole funkcjonuje rozbudowany system komunikacji w mediach społecznościowych i na platformie G-Suite (aktualnie Google Workspace). Od 2016 roku istnieje nowoczesna Sala Tradycji Szkoły – pracownia multimedialna umożliwiająca przeprowadzanie interaktywnych lekcji o historii szkoły i jej związkach z dziejami miasta. Od 11 lat działa Telewizja Internetowa Studio Krasiniak. Dzięki technologii AI odtworzono sylwetkę Zygmunta Krasińskiego w formie wirtualnej.
Pracownia biologiczna i chemiczna została wyposażona w zaawansowany mikroskop cyfrowy z obrazem ekstrapolowanym na monitor HD. Powstała także nowoczesna pracownia ekologiczna, a dzięki wygranej w konkursie NASK szkoła otrzyma ekran wewnętrzny do prezentacji danych pomiarowych i treści edukacyjnych na temat smogu. W szkole działa też nowoczesny gabinet rewalidacji dla uczniów ze spektrum autyzmu.
Szkoła wykorzystuje technologię także podczas lekcji WF-u. Nauczyciele korzystają z kodów QR, aplikacji i platform interaktywnych czy czatu GPT, a także własnych, autorskich rozwiązań. Proces nauczania wspomagają komunikatory typu Messenger lup WhatsApp oraz aplikacje, np. LearningApps. Coraz wyraźniej akcentuje się również wykorzystanie AI. Technologia wspomaga także działania profilaktyczne w zakresie psychologiczno-pedagogicznym czy w walce z uzależnieniami (np. fonoholizm).
Uczniowie zwiedzają interaktywne wystawy, rozwijają umiejętności w zespołach graficznych (np. koło Pixel-Art), uczestniczą w interaktywnych zadaniach, a także w projektach NASA (EarthCam). Jednym z sukcesów uczniów jest stworzenie czujnika gazu i wilgoci, skonstruowanie od podstaw własnych poziomów do przejścia w silniku Unreal Engine 5, wirtualny serwer w grze Minecraft czy działalność zespołu muzycznego Krach Band.
Liceum zostało także laureatem konkursu OSE „Pracownia Kompetencji Cyfrowych” i otrzymało mobilną pracownię komputerową składającą się z 16 laptopów, przenośnej szafy do przechowywania i zasilania, a także oprogramowania edukacyjnego i interaktywnego monitora.
Mazowiecki lider w Płocku
W kategorii „Cyfrowa szkoła” tytuł Mazowieckiego Lidera Cyfryzacji w 2024 roku i 50 tys. zł otrzymał Zespół Szkół Technicznych w Płocku z projektem „Szkoła Cyfrowego Jutra”.
– Projekt jest skierowany do uczniów, nauczycieli i pracowników ZST w Płocku i dotyczy nowoczesnego sytemu obsługi internatu, który funkcjonuje w zakresie: elektronicznego dostępu do pokoi, elektronicznej obsługi wydawania posiłków. Elektroniczny dostęp do pokoi zastępuje tradycyjne klucze, które często były gubione lub zabierane podczas sporadycznych i nieprzewidywanych wyjazdów. Elektroniczna obsługa wydawania posiłków usprawnia codzienne planowanie i dystrybucję posiłków dla blisko 250 osób. System ten umożliwia płynne zarządzanie jadłospisem, optymalizując pracę kuchni i zapewniając oszczędne gospodarowanie produktami spożywczymi. W przyszłości e-legitymacja, a obecnie karta uczniowska, posłuży nie tylko do wydawania posiłków. Umożliwi również dostęp do części wspólnych internatu, a także otwieranie pokoi. W planach jest również wdrożenie elektronicznego rejestru wejść i wyjść z internatu – informuje płocka szkoła.
Trzecie miejsce zajął Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu za projekt „Metamorfoza technologiczna przygotowująca system szkolny na wyzwania XXII wieku” (10 tys. zł).
[Dalsza część tekstu pod zdjęciem]
Skansen liderem kulturalnym
W kategorii „Cyfrowa kultura” tytuł Mazowieckiego Lidera Cyfryzacji 2024 przypadł Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu za projekt „Wirtualny Spacer i Webcamera w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”.
– Projekt jest skierowany do dzieci i młodzieży szkolnej, studentów i osób dorosłych, seniorów, a także osób z niepełnosprawnościami. Wirtualne spacery po Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu pozwalają zwiedzać za pomocą komputera wnętrza 12 zdigitalizowanych zabudowań tworzących ekspozycję sierpeckiego skansenu. Dzięki nim można zajrzeć do miejsc zwykle niedostępnych dla osób zwiedzających MWM i odkrywać ciekawostki o budownictwie, tradycji i obyczajowości chłopskiej (…). Jest też możliwość uruchomienia strony w rzeczywistości rozszerzonej przy pomocy okularów VR. Najciekawsze eksponaty w pomieszczeniach zostały opatrzone szczegółowymi opisami dostępnymi po najechaniu kursorem na button (…) Opracowane zostały również trzy ścieżki tematyczne (…) pod wspólną nazwą „Wiejskie historie”. Bogato ilustrowane materiałami filmowymi, rycinami i opisami czytanymi przez lektorkę pozwalają odbyć fascynującą wyprawę na mazowiecką wieś z początku XX wieku. Webcamera funkcjonuje w najzamożniejszej zagrodzie odtworzonej w skansenie. Daje ona możliwość zajrzenia do obejścia o każdej porze dnia i nocy, by na żywo śledzić rytm życia wiejskiego (…) Zarówno spacery, jak i webcamera są uruchamiane bezpośrednio w przeglądarce internetowej (…) Mogą być szczególnie użyteczne dla osób z niepełnosprawnością (...), dla których układ architektoniczny i tradycyjna zabudowa wiejska (...) stanowią istotne utrudnienie podczas spaceru po skansenie. Mogą być one również wykorzystywane przez nauczycieli jako środek dydaktycznych podczas lekcji prowadzonych w ramach edukacji regionalnej – czytamy w opisie projektu.
Kolejne placówki w kolejce
W tej kategorii drugie miejsce zajęło Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN za projekt „Wirtualny Sztetl – portal udostępniający zasoby wiedzy o historii polskich Żydów”, a III – Książnica Płocka im. Władysława Broniewskiego i jej propozycja, czyli „E-Biblioteka: Droga do Nowoczesności”.
Co istotne, każdy laureat zdobywa prawo do posługiwania się logotypem konkursu MCL.
Dodajmy, że spośród placówek szkolnych i kulturalnych z naszego regionu do konkursu zgłosiły się także m.in.:
– Szkoła Podstawowa im. Witolda Machnowskiego w Nowym Niestępowie (gm. Pokrzywnica) – Projekt cyfrowej transformacji edukacji z Microsoft „Szkoła w chmurze”;
– Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krzynowłodze Małej – Wykorzystanie narzędzi cyfrowych i w edukacji wczesnoszkolnej i wsparcie osób wykluczonych cyfrowo;
– Szkoła Podstawowa nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Ciechanowie – Krok w przyszłość z 5: Programowanie dla młodzieży;
– Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. W. Jędrzejewicza w Płońsku – Atrakcyjność procesu dydaktycznego poprzez innowacyjne wykorzystanie drukarek 3D;
– Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Przasnyszu – Nowoczesne technologie w edukacji;
– Muzeum Romantyzmu w Opinogórze – Cyfryzacja i udostępnienie zbiorów archiwalno-muzealnych.
Cyfrowy rozwój jest nieunikniony, w związku z czym nieunikniona jest również konieczność przystosowania się do tych zmian. Jak widać, coraz więcej placówek umiejętnie wykorzystuje ten potencjał. Kto zatem zostanie Mazowieckim Liderem Cyfryzacji za rok?
Komentarze obsługiwane przez CComment