

Okazuje się, że po długiej ciszy powraca temat linii kolejowej relacji Zegrze - Przasnysz, która umożliwi mieszkańcom m.in. powiatów pułtuskiego, makowskiego i przasnyskiego bezpośredni dojazd do stolicy. Tylko jak będzie przebiegać?
- Umowę z wykonawcą projektu nowej 73 kilometrowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz planujemy podpisać w marcu br. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Konsorcjum Mosty Katowice Sp. z o.o. oraz Arcadis Sp. z o.o., opiewającą na 32,5 mln zł netto. Wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie miał 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym decyzję środowiskową i pozwolenie na budowę. Nowa, jednotorowa zelektryfikowana linia kolejowa połączy m.in. Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Warszawą. Zaplanowano 12 przystanków i stacji: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz przystanek osobowy na terenie gminy Szelków - informuje nas Anna Znajewska-Pawluk, rzeczniczka prasowa PKP PLK.
My jednak zapytaliśmy, jak konkretnie przebiegać będzie linia kolejowa, gdyż w związku z jej planowaniem dochodziło do sprzeciwu społecznego, m.in. w gminie Szelków. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że wstępny wariant został przedstawiony ze względu na to, że ubiegano się o wsparcie z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2029 r. (i w ramach tego programu opracowanie projektowe będzie realizowane).
- Wstępny wariant nowej linii między Zegrzem a Przasnyszem został wybrany na etapie zgłaszania projektu do rządowego programu Kolej Plus. W 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Miasto i Gmina Serock podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. Projektant, z którym planujemy podpisać umowę w marcu, będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie linii, pozyskanie zgód administracyjnych oraz przeprowadzenie konsultacji, w tym z jednostkami samorządu terytorialnego - wskazuje Anna Znajewska-Pawluk.
Od PKP PLK nie uzyskaliśmy projektowanego wariantu przebiegu linii kolejowej Zegrze - Przasnysz przedstawionego w formie wizualnej, dlatego zwróciliśmy się w tej sprawie do Urzędu Miasta i Gminy Serock, który zainicjował inwestycję.
Okazuje się, że jako wyjściowy wybrano wariant W2A (różowy), ze względu na to, że był to najbardziej neutralny dla mieszkańców wariant przebiegu linii kolejowej. Jest to wariant, na którym będzie bazować firma projektowa, ale w trakcie konsultacji społecznych i uwarunkowań terenowych może on ulec zmianie, o czym będą informowani mieszkańcy i samorządy.
Firma projektowa będzie miała prawie 4,5 roku od momentu podpisania umowy na opracowanie projektu wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń.
Planowany przebieg linii mogą państwo obejrzeć tutaj: Linia kolejowa Zegrze -Przasnysz wariant W2A [KLIK]. Natomiast szczegółowe mapy i opracowania będą dostępne w trakcie prac projektowych.
Komentarze obsługiwane przez CComment