Miasto sprzedaje „białe certyfikaty”. Prawie 100 tys. zł zasili budżet
Prawie 100 tys. zł zasili budżet miasta dzięki sprzedaży tzw. białych certyfikatów, otrzymanych za inwestycje w rozwiązania oszczędzające prąd.
- System białych certyfikatów wprowadzono by przyspieszyć inwestycje modernizacyjne, mające wspomóc ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państw Unii Europejskiej. Certyfikaty wydaje Urząd Regulacji Energetyki na podstawie określonych przepisów prawa. Stanowią prawa majątkowe i mają wartość pieniężną. Po otrzymaniu białych certyfikatów można je sprzedać. Certyfikaty kupują firmy sprzedające energię by nie ponosić tzw. opłat zastępczych – informuje ratusz.
W 2022 roku miasto rozpoczęło realizację projektu, polegającego na wymianie 1137 lamp oświetleniowych na pętli miejskiej, co spowodowało zwiększenie efektywności energetycznej. Oszczędności umożliwiły ubieganie się o certyfikaty.
- Pozyskane przez ratusz certyfikaty zostały wystawione przez URE na Towarowej Giełdzie Energii S.A. i sprzedane przez Instytut Gospodarki Nieruchomościami za 103 tys. zł. Środki po pomniejszeniu o podatek VAT i koszty obsługi transakcji zasilą budżet miasta i będą mogły zostać przeznaczone na nowe inwestycje lub realizację innych zadań na rzecz mieszkańców – dodaje urząd miasta.
Jak zapowiada ratusz, planuje się już pozyskanie kolejnych białych certyfikatów w związku z innymi przedsięwzięciami. W ostatnim czasie wymieniono łącznie ponad dwa tysiące lamp oświetlenia ulicznego.
Komentarze obsługiwane przez CComment