W kierunku transportu zeroemisyjnego - elektromobilność i nie tylko
Elektromobilność to technologia przyszłości i próba odpowiedzi na największe kłopoty komunikacyjne współczesnych społeczeństw: redukcja hałasu, łatwość przemieszczania się, rozwiązanie problemu zatłoczonych aglomeracji, smogu i rosnącej ilości gazów cieplarnianych w atmosferze.
Udział samochodów elektrycznych (prywatnych aut osobowych) w Polsce wzrasta bardzo powoli. Przyczyną tego stanu rzeczy są nie tylko wysokie koszty zakupu (tu wsparciem jest możliwość uzyskania dopłaty w ramach Programu Mój Elektryk), lecz także niedostatecznie rozwinięta sieć ogólnodostępnych ładowarek.
Przyszłości transportu upatruje się także w pojazdach z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Dzięki takim ogniwom samochód wytwarza energię elektryczną potrzebną do zasilania silnika. Energia ta powstaje na skutek reakcji chemicznej tlenu z wodorem, a jedynym produktem tej reakcji jest woda.
Transport publiczny również przeszedł metamorfozę, jeśli chodzi o wdrożenie nowych technologii. Zmniejszenie ilości gazów emitowanych z autobusów to już nie tylko teoria. Coraz częściej w komunikacji miejskiej można spotkać autobusy elektryczne, hybrydowe i zasilane gazem ziemnym.
Niezależnie od kierunków dekarbonizacji transportu nie do przecenienia są sposoby na ograniczanie emisji gazów cieplarnianych dostępne "od ręki" - częstsze korzystanie z transportu publicznego (transport publiczny zajmuje 50 razy mniej miejsca i emituje 70% mniej dwutlenku węgla niż prywatny pojazd) czy też car-sharing, czyli współdzielenie samochodu z innymi osobami np. w podróży do pracy.
Wciąż rozwija się także idea multimobilności, w której różne typy współdzielonych pojazdów nie konkurują między sobą, ale wzajemnie się uzupełniają, dając możliwość zaplanowania optymalnej trasy. Możliwość wypożyczenia różnych pojazdów za pomocą jednej aplikacji, z pewnością złagodzi barierę posiadania wielu kont u różnych operatorów i znacznie zwiększy komfort podróży.
Pomocą w znalezieniu źródeł finansowania dla zakupu aut elektrycznych, budowy stacji ładowania pojazdów czy wdrażania zielonego transportu publicznego służą doradcy energetyczni w ramach Projektu Doradztwa Energetycznego. Udzielają oni nieodpłatnych informacji, porad oraz konsultacji w zakresie gospodarki niskoemisyjnej, efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie współrealizuje projekt "Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE" we współpracy z NFOŚiGW oraz Partnerami na terenie całego kraju (wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz Województwo Lubelskie). Głównym celem projektu jest wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej poprzez:
1. Zwiększenie świadomości w zakresie rozwoju gospodarki niskoemisyjnej,
2. Wsparcie gmin w przygotowaniu i wdrażaniu planów gospodarki niskoemisyjnej (PGN),
3. Wsparcie w przygotowaniu i wdrażaniu inwestycji w zakresie efektywności energetycznej (EE) i odnawialnych źródeł energii.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.doradztwo-energetyczne.gov.pl
Ważnym obszarem w kontekście poprawy jakości powietrza jest uświadomienie społeczeństwu potrzeby dbania o czyste powietrze, walki z niską emisją, a także zwiększenie ogólnej wiedzy i troska o środowisko naturalne. Projekt pn. "Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE" wpisuje się w realizację tych celów. Dzięki wsparciu doradczemu Doradców Energetycznych wszyscy zainteresowani beneficjenci mogą w łatwy i przystępny sposób uzyskać informacje dotyczące możliwości pozyskania wsparcia finansowego dla realizacji przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej i zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń do środowiska - podkreśla Premier Henryk Kowalczyk
Artykuł w 100% dofinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Komentarze obsługiwane przez CComment