Jaki był ten rok (szkolny)?
Justyna Mikulska, nauczyciel współorganizujący kształcenie i logopeda Społecznej Szkoły Podstawowej w Gzach, mama uczennicy kl. II, mieszkanka powiatu pułtuskiego:
Niewątpliwie rok szkolny 2021/2022 był inny od poprzednich, chociażby ze względu na brak konieczności prowadzenia zajęć w formie zdalnej dla młodszych dzieci przez ograniczenia wprowadzone na czas pandemii covid-19. Bezpośredni kontakt z innym człowiekiem, możliwość rozmowy z nim i budowanie relacji jest nieodzowną częścią funkcjonowania każdej jednostki społecznej, także tej "nauczycielskiej". W ostatnich latach tego właśnie brakowało, bo należy pamiętać, że szkoła, to nie tylko miejsce umożliwiające zdobycie wiedzy, ale także miejsce rozwoju społeczno-emocjonalnego. To tu uczniowie nawiązują pierwsze przyjaźnie, uczą się funkcjonowania w grupie i kontaktów z rówieśnikami, a także współpracy i działania dla innych. Obostrzenia związane z pandemią na pewno wpłynęły negatywnie na rozwój umiejętności społecznych dzieci i młodzieży, dlatego tak istotne jest wsparcie uczniów i modelowanie zachowań społecznych.
Obecny rok szkolny będę wspominać jako rok pełen szans i możliwości. Obecność dzieci w szkole jest swego rodzaju motorem napędowym do działań, a także otwiera szereg dróg, z których można korzystać, by uatrakcyjnić zajęcia. Realizując zajęcia z logopedii, podjęłam się udziału w projekcie realizowanym przez platformę współpracy eTwinning. Projekt "Rymowanki-dobieranki" jest już drugim logopedycznym projektem realizowanym w naszej szkole. Zakładał on stworzenie przez dzieci z różnych placówek oświatowych w Polsce zestawu kart do gry memory, które będą rozwijały percepcję słuchową. Dodatkowo karty stymulują procesy poznawcze, wpływają na poprawę koncentracji, uwagi i pamięci wzrokowo-słuchowej. Jednym z istotnych elementów tego projektu jest wspólne działanie - nauka współpracy i tworzenia czegoś, co jest wykonane przez dziecko oraz wykorzystane na zajęciach. Stworzone karty często towarzyszą nam na zajęciach i sprawdzają się w różnych sytuacjach zadaniowych. Według mnie to daje dzieciom informację, że ich działania są ważne, że wspólnie możemy coś stworzyć i z tego korzystać, że to, co robią, ma znaczenie dla innych.
Więcej wypowiedzi w aktualnym wydaniu TC
Komentarze obsługiwane przez CComment