ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 34 02 sekretariat@ciechpress.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 16.00

Audyt sprzedaży - na czym polega i kiedy należy go wykonać?

Audyt sprzedaży - na czym polega i kiedy należy go wykonać? Audyt retail to cenne źródło wiedzy o mocnych i słabych stronach danego przedsiębiorstwa. Profesjonalnie sporządzony raport z audytu zawiera listę usprawnień, których wdrożenie doprowadzić może do zwiększenia sprzedaży, jednocześnie podnosząc dochód firmy.

Kiedy powinno się wykonać audyt sklepu?

Kiedy jest odpowiedni czas na przeprowadzenie lub zlecenie audytu sprzedaży? Można powiedzieć, że wtedy gdy firma gorszy czas i kolokwialnie mówiąc "nie idzie". Jeśli obserwacja lub badanie rynku wykaże, że popyt na określoną grupę produktów w danej lokalizacji jest znacznie większy niż wielkość sprzedaży w sklepie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że coś jest nie tak i konieczna jest poprawa.
Z drugiej strony, nawet jeśli sprzedaż jest zadowalająca, warto wiedzieć, dlaczego tak właśnie jest i co można zrobić, aby utrzymać obecny poziom lub jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż. Profesjonalny audyt retail może zidentyfikować możliwości poprawy, nawet w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie.

Jak wygląda audyt sklepu?

Audyt może się różnić ze względu na wielkość sklepu, rodzaj branży, zapotrzebowanie czy firmę który go przeprowadza i składać się tym samym z różnych elementów. Jednym z elementów jest tzw. badanie półkowe (udział półkowy). Istnieje kilka sposobów mierzenia, jakie przychody przynosi dana półka i jak najlepiej eksponować produkty na określonej półce.
Kolejnym elementem audytu retail jest analiza merchandisingu. Jest to zestaw działań, które prezentują określony produkt w sposób maksymalizujący sprzedaż. Pod uwagę brane są tutaj lokalizacja produktu na półce i widoczność materiałów reklamowych.
Audyty sprzedaży (audyty retail) uwzględniają również politykę cenową obowiązującą w danym momencie. Może to obejmować regularną analizę cen, np. czy do ceny hurtowej doliczona jest optymalna marża (zbyt niska lub zbyt wysoka). Przedmiotem audytu są również takie rzeczy, jak ceny promocyjne, darmowe upominki czy rabaty na produkty sprzedawane po obniżonych cenach. 
Audyt sklepu może skupiać się tylko na czynnikach wewnętrznych, ale nie daje wówczas całkowitego obrazu sytuacji. Kompleksowy audyt sprzedaży obejmuje również działania konkurencji. Dzięki temu można dowiedzieć się, jak wypada się na tle konkurencji pod względem dostępności, różnorodności asortymentu, polityki cenowej oraz prezentacji kluczowych produktów i kampanii reklamowych.

Dlaczego warto skorzystać z audytu sklepu?

Jeśli prowadzi się punkt sprzedażowy, warto od czasu do czasu wykonać audyt, najlepiej korzystając z usług firmy zewnętrznej, takiej jak: https://oexcursor.pl/oferta/audyty-retail/, co pozwala aby audyt był kompletny i profesjonalny. W praktyce nie ma żadnych argumentów przeciwko takiemu rozwiązaniu, ale można stwierdzić, że audyty retail mają wiele zalet. Są to przede wszystkim:

  • identyfikacja produktów (lub całych grup produktów), których szukają klienci, a których nie ma w sklepie,
  • wzrost sprzedaży, a przede wszystkim wzrost zysków dzięki optymalnej polityce cenowej,
  • umiejętność prawidłowego zarządzania promocjami, rabatami, darmowymi upominkami, kampaniami reklamowymi lub programami lojalnościowymi,
  • dogłębna wiedza na temat lokowania i ekspozycji produktów na poszczególnych półkach i miejscach w sklepie,
  • lepsze zarządzanie pracownikami w obszarze sprzedaży bezpośredniej produktów (dla dobra klientów i firmy, pracownicy dokładnie wiedzą, które produkty należy polecać),
  • umiejętność szybkiego reagowania na nowe potrzeby konsumentów, np. nowy produkt, który staje się coraz bardziej popularny na rynku.

Podsumowanie

Czynności audytowe w stacjonarnym punkcie sprzedaży obejmują różne czynności. Koncentrują się nie tylko na ekspozycji towarów na półce, ale także na nagrodach, promocjach i działaniach konkursowych. Zdecydowanie warto przeprowadzić audyt sprzedaży, zwłaszcza jeśli uważa się, że sklep ma duży potencjał, ale z jakiegoś powodu wizyty klientów nie przekładają się na zadowalający poziom sprzedaży.

Komentarze obsługiwane przez CComment