Czym jest user experience i dlaczego pełni kluczową w produktach cyfrowych?
W XXI wieku z produktami cyfrowymi większość osób ma do czynienia na co dzień. Do popularnych produktów cyfrowych zaliczane są między innymi strony internetowe, aplikacje mobilne, e-booki, gry, szkolenia online. Tworzą je nie tylko programiści i graficy, ale także specjaliści User Experience. Dzięki ich pracy, której efektów na ogół konsumenci nie dostrzegają, produkty cyfrowe mogą działać bez zarzutu.
W jaki sposób powstają produkty cyfrowe zgodne z ideą User Experience?
User Experience to pojęcie, które pochodzi z języka angielskiego i oznacza doświadczenia użytkownika towarzyszące mu podczas korzystania z danego produktu. Po raz pierwszy termin ten został użyty 1993 roku przez profesora psychologii poznawczej Dona Normana. Doświadczane przez konsumentów uczucia mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne.
Zadaniem specjalistów User Experience jest podjęcie takich działań, które będą skutkować stworzeniem produkty cyfrowego bardzo wysokiej jakości, a więc budzącego w użytkownikach jedynie pozytywne doświadczenia. Dla producenta danego produktu zadowolenie klienta powinno być najbardziej istotną kwestią, gdyż tylko wtedy produkt będzie dobrze się sprzedawał.
Z upływem czasu zaczęło przybywać firm świadomych tego, że prawidłowo zaprojektowane produkty cyfrowe, które wzbudzają pozytywne doświadczenia u użytkowników, sprawiają, że firma staje się bardziej konkurencyjna na rynku. Obecnie projektowanie produktów cyfrowych zgodnie z duchem User Experience jest dziedziną interdyscyplinarną. Jest oparte nie tylko na technologii i wzornictwie przemysłowym. Wiele czerpie też ze sztuki i psychologii.
Co jest ważne w projektowanie w duchu UX?
Fundamentem dla procesu projektowania produktów cyfrowych, które będą nakierowane na zadowolenie użytkowników, jest dokonanie analizy nie tylko celów, które producent zamierza osiągnąć, ale także produktów oferowanych przez konkurencję. Dopiero na podstawie tej wiedzy specjalista UX może przystąpić do kolejnego etapu prac. Poznanie potrzeb użytkowników z danej grupy docelowej jest bardzo ważne. Aby lepiej zrozumieć ich oczekiwania i potrzeby, budowana jest tak zwana persona. Informacje, które służą do budowania persony, zbierane są w trakcie badań UX.
Jaki powinien być idealny produkt cyfrowy?
Produkt cyfrowy, który powstanie dzięki wspólnym wysiłkom programistów, grafików i specjalistów UX powinien wywoływać pozytywne uczucia. Użytkownicy oczekują, że każdy cyfrowy produkt, który wybiorą, będzie przede wszystkim bardzo szybko reagował na polecenia użytkownika. Większość konsumentów nie lubi, gdy strona www wolno się ładuje. Do tego interfejs powinien być na tyle prosty w obsłudze, aby mogli korzystać z danego produktu nawet początkujący użytkownicy. Oczywiście liczy się też atrakcyjna szata graficzna.
Produkty cyfrowe, które zostały zaprojektowane w duchu User Experience, są dopracowane w najmniejszym szczególe. Korzysta się z nich nie tylko w bardzo prosty, ale też niezwykle przyjemny sposób. Są funkcjonalne, dobrze spełniają swoją funkcję, a to znaczy, że należą do chętnie kupowanych.
Materiał partnera
Komentarze obsługiwane przez CComment