ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 34 02 sekretariat@ciechpress.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 16.00

"Klient" chciał kupić rowerek. Wyszło tak, że to sprzedająca straciła niemal 35 tys. zł

Mieszkanka powiatu ciechanowskiego w tej transakcji miała być sprzedającą, ale przez działania oszustów stała się celem kradzieży. 

Policjanci ostrzegają osoby sprzedające na różnego rodzaju portalach Internetowych. Oszuści, informując o przelaniu pieniędzy za wystawiony towar, wysyłają sprzedawcom linki do fałszywych stron firm kurierskich, a przy tym później do bankowości internetowej. Logując się na nich, udostępniamy nasze dane oszustom. Przekonała się o tym mieszkanka powiatu ciechanowskiego, która na jednym z internetowych portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż rowerek dziecięcy.

- Szybko znalazła się osoba zainteresowana kupnem, która napisała do kobiety wiadomość z prośbą o podanie adresu mailowego. Następnie kobieta otrzymała maila zawierającego potwierdzenie zapłaty oraz link, który przekierował ją na stronę banku. Tam pokrzywdzona miała otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot. Chwilę później telefonicznie skontaktowała się z nią kobieta, która przedstawiła się jako pracownik firmy kurierskiej. Rozmówczyni namówiła mieszkankę powiatu ciechanowskiego do podania kilku kodów BLIK w celu zatwierdzenia transakcji. Kobieta postępowała zgodnie z poleceniami. Niestety okazało się, że padłą ofiarą oszustów i straciła w ten sposób prawie 35 tys. złotych - relacjonuje Magdalena Sakowska, oficer prasowa KPP w Ciechanowie. 

Niektórzy pewnie stwierdzą, że media już przynudzają z tymi ostrzeżeniami przed oszustwami, ale takie sytuacje jak ta powyżej pokazują, iż apele o ostrożności oraz przedstawienie metod działania złodziei wciąż są potrzebne.

Policja przekazuje również na co szczególnie zwracać uwagę i co powinno być dla użytkownika tzw. "red flag", czyli ostrzeżeniem:

  • nie klikajmy w otrzymywane od nieznanych osób linki;
  • nie przekazujmy nieznanym osobom kodów systemu płatności mobilnych;
  • rozliczajmy się bezpośrednio przez dany portal, uważajmy na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • nie logujmy się na stronach do rzekomych płatności czy „otrzymania pieniędzy”;
  • nie przekazujmy danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy informacji zapisanych na karcie płatniczej.

Kodów do płatności mobilnych nie przekazujemy także bliskim, jeśli nie jesteśmy w 100 procentach pewni ich tożsamości. Konta na portalach społecznościowych są przejmowane przez hackerów i używane do kradzieży, dlatego zawsze, jeśli ktoś pyta o pieniądze, należy to zweryfikować np. wykonując połączenie telefoniczne do tej osoby lub odwiedzając ją osobiście. 

Komentarze obsługiwane przez CComment