Polski Orzeł dla Radosława Ochnio
Ciechanowianin Radosław Ochnio otrzymał Polską Nagrodę Filmową Orły za dźwięk do filmu „Kos” w reż. Pawła Maślony. Razem z nim statuetkę na gali, która odbyła się w poniedziałek, 4 marca br., w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie otrzymali Adam Szlenda i Filip Krzemień.
„Kos” był tegorocznym rekordzistą nominacji. Dostał ich 16 w kategorii najlepszy film, reżyseria, scenariusz, główna rola męska, zdjęcia, muzyka, drugoplanowa rola męska, drugoplanowa rola kobieca, montaż, scenografia, dźwięk, kostiumy, charakteryzacja oraz odkrycie roku.
Po 13 nominacji otrzymały „Doppelgänger. Sobowtór” Jana Holoubka i „Filip” Michała Kwiecińskiego, 7 – „Chłopi” DK i Hugh Welchmanów, 6 – „Zielona granica” Agnieszki Holland.
Ostatecznie najlepszym filmem 2023 r. okazała się „Zielona Granica”, najlepszym reżyserem Paweł Maślona („Kos”), najlepszymi aktorami Magdalena Cielecka w filmie „Lęk” i Eryk Kulm jr w „Filipie”.
Polskiego Oscara za najlepszy scenariusz otrzymał Michał A. Zieliński (debiutujący w filmie „Kos”), najlepsze zdjęcia Michał Sobocińaki („Filip”), muzyka – Łukasz L.U.C. Rostkowski („Chłopi”), montaż - Nikodem Chabior („Filip”), scenografia - Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński („Filip”).
Odkryciem Roku został Grzegorz Dębowski, reżyser filmu "Tyle co nic", a najlepszym dokumentem “Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka.
Najlepszym filmem europejskim okazał się „W trójkącie” Rubena Ostlunda” (statuetkę odebrał polski dystrybutor Jakub Gutek) a widzowie kin przyznali swoją nagrodę „Chłopom”.
Najlepszym serialem 2023 r. jest „1670" Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli. Charakteryzacja w tym serialu jak też nominowanej do Orłów "Infamii" jest autorstwa również urodzonego w Ciechanowie Janusza Kalei.
Polskiego Orła za całokształt twórczości otrzymała Agnieszka Holland.
Radosław Ochnio to operator i reżyser dźwięku. Członek Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej (EFA) i amerykańskiego stowarzyszenia Motion Picture Sound Editors (MPSE). Jest laureatem Europejskiej Nagrody Filmowej za dźwięk do „11 minut” Jerzego Skolimowskiego, Złotych Lwów Gdańskich („Orzeł. Ostatni patrol”), oraz dwóch Orłów za „Orzeł, Ostatni Patrol” i „Kos”. Tworzył dźwięk m.in. do „Wesela” i „Kleru” Smarzowskiego, „IO” Skolimowskiego, „Królewicza olch” Kuby Czekaja, „W lesie dziś nie zaśnie nikt” Bartosza Kowalskiego.
Komentarze obsługiwane przez CComment