Elektryczny samochód dostawczy... z Makowa!
Spółka E-VAN z siedzibą w Starachowicach utworzyła w Makowie Mazowieckim zakład montażowy pojazdów marki FOTON, czyli elektrycznych pojazdów dostawczych. Rezultaty przekroczyły oczekiwania.
Zakłady przy ul. Przasnyskiej, gdzie jeszcze niedawno funkcjonował Autohit, firma zajmująca się uzbrojeniem dla wojska, a która upadła po tym jak rząd nie przedłużył kontraktów, przejęła prywatna Grupa Zasada. W 2021 roku przedsiębiorstwo podpisało umowę z chińską firmą Foton Motor. Co to za przedsiębiorstwo? Na stronie spółki E-VAN czytamy : "Foton Motor została założona 28 sierpnia 1996 roku z siedzibą w Pekinie w Chinach. Dzięki zakresowi biznesowemu obejmującemu pełną serię pojazdów użytkowych, w tym ciężarówki o średniej i dużej ładowności, lekkie ciężarówki, mini ciężarówki, samochody dostawcze, pickupy, autobusy i pojazdy maszyn budowlanych, Foton Motor stał się wiodącym producentem pojazdów użytkowych na świecie . Nowa technologia energetyczna Foton Motor sprawia, że jest światowym liderem, zwłaszcza w dziedzinie elektryczności i wodoru".
Spółka E-VAN, w skład której wchodzą ww. firmy współpracuje z firmą Autobox Innovation ze Starachowic.
Skoro już wiemy kto produkuje nowe pojazdy elektryczne warto na chwilę cofnąć się w czasie, aby zrozumieć jak w ogóle do tego doszło. O tym, że Polska chce wyprodukować samochody dostawcze napędzane ogniwami wodorowymi lub/oraz na baterie elektryczne rozpisywały się pisma z branży motoryzacyjnej, lecz informacja ta nie przebijała się na zewnątrz tej "bańki". Wiele mówiło się o projekcie polskiego auta elektrycznego "Izera". Wycięto nawet około tysiąca hektarów lasu pod budowę fabryki tego samochodu, ale ostatecznie fabryka w Jaworznie jeszcze nie powstała. Zgodnie z informacjami portalu motoryzacyjnego wnp.pl budowa fabryki ma ruszyć do maksymalnie marca, ale, jak podaje medium, nie ma na nią pieniędzy.
Wracając jednak do samochodów dostawczych, w 2020 roku ruszył współfinansowany ze środków unijnych, a prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, projekt e-Van zakładający budowę dostawczego samochodu elektrycznego 3,5 tony. Zwyciężyły projekty dwóch firm, wspomnianej Autobox Innovation ze Starachowic, która ma właśnie zakład produkcyjny w Makowie oraz firmy Innovation AG ze Zgorzelca.
Projekty obu przedsiębiorstw mają już dopuszczenie do ruchu i pomyślnie przechodzą testy. O projekcie starachowickiej firmy tak pisze portal Interia Motoryzacja:
" Konkurencyjny - oceniany w innej kategorii - pojazd stworzony w Starachowicach to z kolei "modułowe auto dostawcze", czyli podwozie przygotowane do różnego rodzaju zabudowy. W tym przypadku udział polskich komponentów jest jednak zauważalnie mniejszy. Widać to chociażby w wyglądzie zastosowanej w wizualizacjach prototypu kabiny pochodzącej od zewnętrznego dostawcy. W Polsce zaprojektowano jednak m.in. ramę pojazdu, który - według założeń - dostępny ma być również z napędem na cztery koła. W drugim przypadku auto miałoby zostać homologowane w kategorii N2, czyli jako pojazd o DMC do 4,45 tony, który prowadzić można w oparciu prawo jazdy kategorii B. W dokumentacji przewidziano układ napędowy o szczytowej mocy 180 kW i baterię o pojemności 115 kWh".
Produkowany w Makowie Foton ma 200 km zasięgu przy ładowności 3,5 tony. Jak informuje spółka czas ładowania pojazdu od 20 do 100 procent wynosi około 55 minut, zaś wolne ładowanie 11 kW to koło 8 godzin.
W ubiegły wtorek (5 grudnia br.) fabrykę w Makowie odwiedzili wspólnie burmistrz Tadeusz Ciak oraz starosta makowski Zbigniew Deptuła.
"Elektryczne samochody z Makowa Mazowieckiego – byłby to dla nas i dla całego regionu ogromny sukces! Burmistrz miasta na zaproszenie firmy E-VAN sp. z o.o. wziął udział w prezentacji elektrycznej ciężarówki marki FOTON. E-VAN to zakład produkcyjny, który powstał w miejsce byłego Autohitu. Na terenie zakładu znajduje się hala produkcyjna o powierzchni 2500 m2, gdzie powstają elektryczne ciężarówki. Cieszymy się, że w naszym mieście powstaje innowacyjny projekt, który łączy ze sobą rozwój gospodarczy, ekologię oraz troskę o czyste powietrze" – poinformował Urząd Miejski w Makowie Mazowieckim.
Jak, iż mowa jest tu także o zagranicznym kapitale, podatek trafi do samorządu, gdzie zlokalizowany jest zakład produkcyjny. Uruchomienie pełnej produkcji i sprzedaży ekeltrycznego dostawczaka oznaczać będzie także nowe miejsca pracy dla mieszkańców powiatu makowskiego.
Komentarze obsługiwane przez CComment