Oszukana „na pracownika banku”. Straciła 8 tys. zł
45-letnia mieszkanka powiatu płońskiego padła ofiara oszustwa „na pracownika banku”. Straciła w ten sposób 8 tys. zł.
- Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował kobietę, że ktoś drogą internetową, z wykorzystaniem jej danych osobowych, złożył wniosek o kredyt. „Konsultant” zapewnił, że wniosek natychmiast zostanie anulowany. Jakiś czas później 45-latka odebrała kolejny telefon, tym razem od osoby podającej się za pracownika innego banku. Od swojego rozmówcy usłyszała, że przy użyciu telefonów komórkowych logujących się w różnych miejscach na terenie kraju, ktoś próbował wykonywać transakcje na jej koncie. Zaniepokojona sytuacją kobieta zgodziła się na zaproponowane jej przez „doradcę klienta” rozwiązania, w tym założenie dodatkowych zabezpieczeń na koncie bankowym. Musiała tylko postępować według jego instrukcji i potwierdzać dyspozycje kodami bankowymi. Zmanipulowana przez oszusta 45-latka trzykrotnie podała mu kody do płatności mobilnych i zatwierdziła przelewy na łączną kwotę 8 tys. zł. Fałszywy pracownik banku zapewniał ją, że pieniądze wrócą na jej konto w ciągu 15 min. Po zakończonej rozmowie kobieta zorientowała się, że została oszukana – przekazała kom. Kinga Drężek-Zmysłowska z KPP w Płońsku.
Policja ostrzega - każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o:
- wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego,
- przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie,
- wpłatę środków finansowych na wskazany przez „konsultanta bankowego” nr rachunku,
- wygenerowanie kodów BLIK na polecenia głosu w słuchawce,
należy się zastanowić, czy nie jest to potencjalne oszustwo. Trzeba wtedy bezwzględnie rozłączyć się i starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoniła albo kontaktowała się z nami w inny sposób, np. poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną.
- Nigdy nie przekazujmy jakiejkolwiek nieznanej nam osobie loginu i hasła do platform bankowości internetowej, danych karty płatniczej lub numerów PIN czy kodów BLIK. Są to informacje poufne i mogą być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania, a prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o nie zapyta – przestrzega policja.
W jutrzejszym wydaniu TC (nr 43/2023) szeroko omawiamy problem oszustw dokonywanych na osobach starszych.
Komentarze obsługiwane przez CComment