Zastępczyni burmistrza, skarbniczka i psychiatra - to skład nowego, żuromińskiego zespołu ds. zagrożenia opioidowego
Otrzymaliśmy wiadomość od oburzonej czytelniczki, która wskazywała najnowsze zarządzenie burmistrza i skład osobowy zespołu ds. zagrożenia opioidowego. "Według jakiego klucza zostały dobrane te osoby?" - padło pytanie. Postanowiliśmy sprawdzić o co w tym wszystkim chodzi.
We wtorek (2 lipca) ukazało się w BIP Urzędu Gminy i Miasta Żuromin zarządzenie burmistrza, którego przedmiotem było powołanie Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przewodniczącym komisji został pracownik MOPS-u Piotr Kalkowski, zaś sekretarzem oddelegowana z urzędu Marzena Kortes-Jasińska. W skład komisji, zgodnie z zarządzeniem nr 95/2024 weszły dwa zespoły. Jeden, dotyczący ogólnych problemów uzależnień (zespół inicjująco-opiniujący), w skład którego weszli byli członkowie komisji Marek Pietraś i Joanna Kurkiewicz-Krawiec oraz nowe osoby: Patrycja Budzich i Andrzej Wiśniewski, a drugi dotyczący ściśle walki z m.in. fentanylem (zespół ds. zagrożenia opioidowego). W skład tegoż zespołu, będącego wówczas częścią komisji, powołani przez burmistrza zostali: Andrzej Silczuk (psychiatra, specjalista ds. uzależnień), Beata Łebkowska (zastępczyni burmistrza) oraz Grażyna Sikut (skarbniczka UGiM w Żurominie).
O ile obecność psychiatry nie wzbudza wątpliwości, o tyle panie oddelegowane do zespołu z urzędu już owszem. Tym bardziej, że członkostwo w komisji wiąże się z wynagrodzeniem ustalanym przez radę. Obie panie z pewnością świetnie sobie radzą w swojej pracy, ale jaką mają wiedzę (i kompetencję w tym zakresie) na temat tak ważny dla Żuromina? Postanowiliśmy zapytać burmistrza o jego motywy podczas kompletowania zespołu.
- [...] W związku z tym, iż obszar przeciwdziałania narkomanii wydaje się być istotnym, do zespołu delegowałem zastępcę burmistrza i skarbnika - osoby, z którymi bezpośrednio współpracuję - wyjaśnia burmistrz Michał Bodenszac, po czym dodaje, że obie panie wykazują się w tym zakresie inicjatywą i dużym zaangażowaniem, a ich zadaniem jest wspieranie z poziomu urzędu dr Andrzeja Silczuka, lekarza psychiatry z doświadczeniem klinicznym w medycynie, w szczególności w psychiatrii i psychiatrii uzależnień, wykładowcy Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, od 2023 roku kierującego Zakładem Psychiatrii Środowiskowej WUM.
Burmistrz wyznał również, iż od początku swojej kadencji szukał pomocy w rozwiązaniu problemu, jaki od lat "trawi" małe miasteczko na północnym Mazowszu i wtedy właśnie trafił na dr Andrzeja Silczuka. Po rozmowach z nim stworzył mały zespół, który będzie podejmował próby dotarcia do osób uzależnionych i ich rodzin, a następnie organizował optymalną pomoc.
Pozostała jednak kwestia wynagrodzenia. W urzędzie usłyszeliśmy "Jakiego wynagrodzenia?", bo założenie, tak nas poinformowano, było takie, że skarbniczka i zastępczyni burmistrza w zespole pracują pro publico bono. Jednak, jak zwróciliśmy uwagę, w myśl ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi każdy członek komisji otrzymuje wynagrodzenie, nawet jeśli miałaby to być symboliczna złotówka.
Urząd skonsultował sprawę z prawnikiem. Okazało się, że Grażyna Sikut i Beata Łebkowska muszą otrzymać wynagrodzenie za członkostwo w zespole będącym częścią MGKRPA, dlatego jeszcze w czwartek (4 lipca) burmistrz wydał nowe zarządzenia (96/2024 i 97/2024) zmieniające poprzednie zarządzenie i usuwające z komisji zespół ds. zagrożenia opioidowego, tworząc go na nowo, tym razem jako odrębny organ doradczy dla MGKRPA.
Więcej na ten temat we wtorkowym wydaniu "Tygodnika Ciechanowskiego".
Komentarze obsługiwane przez CComment