Mazowsze modernizuje infrastrukturę. Komfortowo, bo po mazowieckich drogach
Mazowsze ma bez wątpienia najlepsze drogi w kraju. Możemy poruszać się po nich komfortowo i bezpiecznie m.in. dzięki ogromnym środkom z urzędu marszałkowskiego województwa mazowieckiego.
W naszym regionie przecinają się setki kilometrów dróg wojewódzkich zarządzanych przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie. Drogi te są w większości w bardzo dobrym stanie, co pozwala przeznaczać środki na ambitne przedsięwzięcia, np. budowę obwodnic miast.
Obwodnica Mławy
Jak poinformowała dyrektor delegatury MZDW w Ciechanowie Renata Drążewska, kończy się przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Mławy, która połączy trasę S7 z DW 563 (ul. Żuromińska) i finalnie z DW544 (ul. Gdyńska). Dzięki tej inwestycji, realizowanej przez samorząd Mazowsza, zostaną odciążone drogi miejskie i będzie uruchomiony węzeł Mława Południe na drodze ekspresowej S7, który obecnie jest zamknięty. Można korzystać jedynie z węzła Mława Wschód łączącego miasto i sąsiednie miejscowości z Ciechanowem, Przasnyszem, Warszawą i Gdańskiem.
Obwodnica Mławy będzie miała 9 km długości, 8 skrzyżowań bezkolizyjnych, a jej budowa pochłonie około 240 mln zł! Samorząd Mazowsza pozyskał na realizację tego przedsięwzięcia 106 mln zł z Unii Europejskiej. To jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie w naszym subregionie. Budowa obwodnicy potrwa około 3 lat.
– Obecnie termin otwarcia ofert w przetargu nieograniczonym przesunięto na 30 czerwca ze względu na ogromne zainteresowanie realizacją inwestycji przez przedsiębiorstwa i mnóstwo pytań, na które trzeba odpowiedzieć w określonym czasie, co przedłuża wyłonienie wykonawcy – wskazuje dyrektor Renata Drążewska.
Jak najszybsze rozpoczęcie prac jest istotne dla samorządu Mazowsza, ponieważ w planach jest kolejna duża inwestycja w subregionie ciechanowskim.
Obwodnica Żuromina
Renata Drążewska poinformowała, że wśród zadań bieżących (na ten rok) ciechanowskiej delegatury MZDW jest m.in. remont odcinka DW615, a więc drogi łączącej Mławę z Ciechanowem. Wymiana nawierzchni dotyczy miejscowości Chruszczewo (gm. Ciechanów). Od lat mieszkańcy zabiegają o budowę chodników na poboczach. Miejscowość łączy się z Ciechanowem. Jak podkreśla dyrektor, delegatura od lat wnosi o przygotowanie dokumentacji projektowej chodników do Urzędu Gminy Ciechanów, ale, jak dotychczas, bezskutecznie.
Kolejna duża inwestycja, o której wspomnieliśmy, dotyczy sąsiadującego z powiatem mławskim powiatu żuromińskiego. Samorząd Mazowsza rozpoczął przygotowania do budowy południowo-wschodniej obwodnicy Żuromina, a więc drugiej nitki ciągu dróg wojewódzkich, ponieważ powstała już południowo-zachodnia część obwodnicy. Dyrektor Drążewska oznajmiła, że właśnie zakończył się proces przygotowania dokumentacji koncepcyjnej wraz z uzyskaniem pozytywnej decyzji środowiskowej. Zatem niebawem rozpocznie się proces opracowania dokumentacji projektowej, co przybliża żurominian do ważnej dla ich miasta inwestycji drogowej. Starostwo Powiatowe w Żurominie oraz Urząd Gminy i Miasta w Żurominie zdecydowały się partycypować w kosztach projektu. Kiedy dokument będzie gotowy, MZDW przystąpi do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji. Mowa tu o perspektywie kilku najbliższych lat.
Mała obwodnica Makowa
Przenieśmy się na chwilę do powiatu makowskiego. Tutaj marszałek Adam Struzik wraz z samorządem Mazowsza wyciągnął pomocną dłoń do Makowa Mazowieckiego. Miasto ma tylko jeden most na Orzycu, na DK60, co generuje ogromne zatory w ruchu, zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy do ciężkich pojazdów i mieszkańców dołączają turyści jadący na wakacje na Mazury. Urząd Miejski w Makowie Mazowieckim zdaje sobie sprawę z tego problemu i wie, że jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie budowa drugiego mostu na Orzycu, jednak koszt takiego przedsięwzięcia przerasta możliwości samorządu. W tym celu miasto reprezentowane przez burmistrza Tadeusza Ciaka zawarło porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie reprezentowanym przez marszałka Adama Struzika w marcu 2021 roku. Zgodnie z nim Urząd Miasta w Makowie ma przygotować projekt inwestycji, a samorząd Mazowsza sfinansuje jej realizację. W porozumieniu uczestniczy także gmina Czerwonka, na której terenie częściowo będą prowadzone prace budowlane.
Nowy most w Makowie będzie łączyć DW 626 (droga relacji Maków – Sypniewo) z DK 57 (Maków – Przasnysz). Inwestycja nosi miano małej obwodnicy Makowa. Most ma powstać za zalewem i łączyć się z ulicą Łąkową (koło Komendy Powiatowej Policji).
Urząd Miejski w Makowie Mazowieckim jest wciąż na etapie przygotowania dokumentacji i niezbędnych pozwoleń. Proces ten najprawdopodobniej dobiegnie końca w połowie tego roku, co da zielone światło do przygotowania projektu inwestycji. Mowa tu, podobnie jak w przypadku Żuromina, o perspektywie kilku najbliższych lat, zanim ruszą prace budowlane. W tym mieście mieszkańcy szczególnie czekają na inwestycję MZDW.
Nie tylko drogi wojewódzkie
Samorząd Mazowsza dba nie tylko o drogi będące w ich zarządzie. Dzięki programom wsparcia pomoc na remonty i modernizacje dróg otrzymują także miasta, gminy i powiaty w województwie mazowieckim.
– Pomoc samorządu Mazowsza jest nieoceniona. To właśnie w dużej mierze dzięki środkom z urzędu marszałkowskiego jesteśmy w stanie remontować i modernizować drogi powiatowe. Nie byłaby możliwa realizacja tak wielu przedsięwzięć, gdybyśmy korzystali wyłącznie ze środków z naszego budżetu – podkreśla starosta żuromiński Jerzy Rzymowski.
Drogi w powiecie są bardzo zniszczone ze względu na ruch ciężkiego sprzętu rolniczego i samochodów ciężarowych dojeżdżających do licznych ferm.
Niedawno MZDW zakończył kompleksową przebudowę drogi wojewódzkiej nr 541 biegnącej przez całą długość powiatu żuromińskiego. Oprócz nowej nawierzchni powstały zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe i dwa mosty na Wkrze. Inwestycja była realizowana w dwóch etapach – najpierw od granicy powiatu działdowskiego, przez gminę Lubowidz, aż do Żuromina, a następnie od Żuromina do Bieżunia i dalej do granicy z powiatem sierpeckim. Koszt tego zadania to ok. 200 mln zł.
W trakcie budowy drogi ruch przeniósł się na drogi powiatowe na odcinku Bieżuń – Poniatowo oraz Lutocin – Poniatowo.
– Dzięki marszałkowi otrzymaliśmy 6 mln zł dofinansowania na remont tych dróg. Warto także wspomnieć o kilku innych dużych inwestycjach zrealizowanych dzięki wsparciu samorządu Mazowsza, takich jak chociażby kompleksowa modernizacja drogi Osówka – Lubowidz, trwającej jeszcze przebudowy drogi Swojęcin-Jonne, Krzeczanowo-Gradzanowo Kościelne czy przebudowie drogi na terenie gminy Kuczbork. Tych wielomilionowych inwestycji realizowanych z pomocą urzędu marszałkowskiego jest naprawdę dużo – wymienia starosta żuromiński.
Z dotacji marszałkowskich na modernizację infrastruktury drogowej skorzystała już każda gmina i powiat w subregionie ciechanowskim.
Most na Narwi
Mówiąc o znaczących inwestycjach marszałkowskich, nie można pominąć zadania realizowanego w powiatach makowskim i wyszkowskim. Gminy Rzewnie i Rząśnik, a także oba powiaty i Samorząd Mazowsza wspólnymi siłami wybudują most na Narwi. To zadanie jest szczególnie ważne dla rozwoju tego regionu, ograniczonego przez dzielącą mieszkańców rzekę. Inwestycja będzie miała wpływ na wiele aspektów, zarówno turystyczny, ale także ten związany z poszerzeniem rynku pracy. Dzięki przeprawie przedostanie się na drugi brzeg jednej z największych rzek w Polsce stanie się mniej uciążliwy.
W lutym wójt gminy Rzewnie Wiesław Chrzanowski popisał porozumienie w sprawie finansowania inwestycji z m.in. marszałkiem Adamem Struzikiem i wicemarszałkiem Wiesławem Raboszukiem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Samorząd Mazowsza na ten cel przeznaczył 40 mln zł, zaś pozostałe 10 mln zł stanowi wspólne finansowanie powiatów wyszkowskiego (3 mln zł) i makowskiego (2,5 mln zł) oraz gmin Rzewnie (2 mln zł) i Rząśnik (2,5 mln zł).
Przetarg już się zakończył, a gmina Rzewnie wyłoniła wykonawcę. Oznacza to, że jeszcze przed wakacjami ruszy budowa mostu na Narwi.
Wsiadając za kierownicę samochodu i przemierzając nasze województwo, ale także inne województwa w Polsce, nie zastanawiamy się, dlaczego jedna droga jest słabej jakości, a inna lepszej i kto właściwie za to odpowiada. Jednak każdy podróżujący docenia z pewnością nasze mazowieckie drogi, liczne ścieżki rowerowe, chodniki i infrastrukturę towarzyszącą. W dużej mierze zawdzięczamy te drobne, ale jakże istotne dla nas rzeczy, środkom dotowanym z Samorządu Mazowsza.
Klaudia Kujawa
Komentarze obsługiwane przez CComment