ul. ks. Ściegiennego 2, 06-400 Ciechanów 23 672 34 02 sekretariat@ciechpress.pl Pon.-Pt.: 8.00 - 16.00

Koptrans Ciechanów: Ponad 30 lat doświadczenia

- Sytuacja w naszej branży nieco pogorszyła się z powodu pandemii, ale i tak jest ona o wiele lepsza niż w innych gałęziach gospodarki, takich chociażby jak turystyka, gastronomia czy sektor usług -  opowiada Witold Piętka, prezes firmy Koptrans Ciechanów, którą zarządza razem ze swoimi dwoma synami.

-  To, co było w 2020 roku przez nas zauważalne, to znaczący spadek cen podczas przetargów, wynoszący około 15-20 procent.

Firma ta istnieje na ciechanowskim rynku budowlanym od 1988 roku. Na północnym Mazowszu zajmuje się przede wszystkim budową i naprawą dróg. Oferuje także usługi transportowe, związane z tą branżą i usługi budowlane: kruszywa budowlane i drogowe, wykopy, rozbiórki, fundamenty; transport niskopodwoziowy czy ziemię lub torf do ogrodu.

To doświadczony podmiot gospodarczy, a do tego solidny biznesowy partner. To także przykład rodzinnej firmy, która ponad 30 lat temu startowała niemal od zera. Pierwszym sprzętem, który posiadała w ofercie, były koparko-ładowarki Ostrówek K-162. Z czasem rozwijała się i zyskiwała nowych klientów. Przez lata zapracowała na swoją dobrą opinię: solidnego wykonawcy.

Obecnie park maszynowy Koptransu to kilkadziesiąt różnego rodzaju pojazdów i maszyn. Były one dokupywane sukcesywnie. Odpowiadano w ten sposób na określone zapotrzebowanie na rynku. W ten sposób koniunktura sama się nakręcała. Firma inwestowała, choć robiła to z rozwagą. Zapewne dzięki temu uniknęła kłopotów, które kilka lat temu nie ominęły podmioty dużo większe od niej. Niektóre z nich popadły w tarapaty finansowe. Koptrans przez trudny okres przeszedł suchą nogą.

Branża budowlana borykała się z trudnościami zwłaszcza w latach 2015-2017, gdy mocno zdrożały ceny materiałów, a nie poszły za tym zapisy zmiany w umowach na wykonawstwo. Nie dość, że mocno podrożało m.in. kruszywo, to jeszcze były trudności z dostępem do niego.

- Żeby osiągnąć sukces, trzeba wytrwale dążyć do celu - przekonuje prezes Piętka.

Mimo kalendarzowej zimy, firma nie zeszła z placów budowy. Obecna technologia pozwala kłaść masę asfaltową przy kilku stopniach Celsjusza. Zimą niezbędne są też roboty cząstkowe, będące niczym innym, jak bieżącą konserwacją mocno eksploatowanych dróg. Wolniejszy czas ciechanowska firma wykorzystuje się na przeglądy maszyn i gromadzenie zapasu surowców.

Rozwój Koptransu sprawił, że z powodzeniem zaczął on konkurować z największymi wykonawcami. Dawniej ciechanowska firma ograniczała się do ofert na drogach gminnych, miejskich, powiatowych i wojewódzkich. Od kilku lat asfaltuje także na drogach krajowych. W tych zakresach współpracuje z rejonami dróg krajowych w Płońsku, Nowym Dworze Mazowieckim, Ostrowi Mazowieckiej i Ostrołęce.

Żeby być jeszcze bardziej konkurencyjnym, Koptrans poszukuje oszczędności. Jednym z tego przykładów, mających przy tym ekologiczny efekt, była ubiegłoroczna inwestycja w zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, które pozwalają znacząco obniżyć wydatki na energię elektryczną.

Tak jak w wielu branżach, tak i w tej występują okresowe trudności kadrowe. Przyczyn tego zjawiska jest wiele. Brak rąk do pracy powoduje, że niektórzy pracodawcy posiłkują się pracownikami z Ukrainy. Koptrans nie musi ich zatrudniać, ale on także w związku ze swoim rozwojem poszukuje doświadczonych kierowców, spawaczy, operatorów maszyn i mechaników.

Prezes zwraca uwagę, że większa rotacja pracowników w wielu branżach rozpoczęła się po wprowadzeniu świadczenia 500 plus. Przejawiało się to tym, że niektórzy robotnicy rezygnowali z pracy, mimo ustawowej podwyżki najniższych uposażeń.

Od początku największym partnerem, z którym współpracował Koptrans, były samorządy. To w jakiej znajdują się one kondycji, ma bezpośredni wpływ na kondycję firm z branży drogowej i budowlanej.

Choć ekonomiści zapowiadają ożywienie gospodarcze, zapewne można się go spodziewać nie wcześniej jak w drugiej połowie bieżącego roku.

Wykorzystanie potencjału budownictwa do pobudzania wzrostu gospodarczego wymaga kontynuowania wielkich programów inwestycyjnych: programu budowy dróg krajowych, "Mosty dla Regionów", "100 obwodnic" na liście których znajduje się Ciechanów, inwestycji na drogach powiatowych i gminnych, współfinansowanych z Funduszu Dróg Samorządowych.

Prezes Koptransu zapewnia, że niezależnie od tego, co się wydarzy, zarządzana przez niego rodzinna firma chce być przygotowana na różne scenariusze zdarzeń. Nie ma przy tym żadnych kompleksów, by konkurować z dużo większymi od siebie firmami.

Komentarze obsługiwane przez CComment